e-TOLL OBU i ZSL – kluczowe różnice i podobieństwa

e-TOLL OBU i ZSL – kluczowe różnice i podobieństwa

e-TOLL OBU i ZSL – kluczowe różnice i podobieństwa

Nowy system naliczania opłat na autostradzie to konieczność wymiany starych urządzeń radiowych viaBOX na sprzęt wykorzystujący technologię GPS. Przewoźnicy mają do wyboru sprzęt dwóch typów – OBU (on-board unit) i ZSL (zewnętrzny system lokalizacyjny), które pozornie są do siebie bardzo podobne. Sprawdź, czym się różnią i które rozwiązanie wybrać!

e-TOLL OBU i ZSL – podobieństwa

Nowy system opłat drogowych e-TOLL bazuje na danych geolokalizacyjnych (GPS). Oznacza to, że kierowca musi mieć w swoim pojeździe nadajnik pozwalający na identyfikację jego lokalizacji. Teoretycznie wystarczy aplikacja e-TOLL zainstalowana na przykład na smartfonie, ale jej użytkowanie jest dość uciążliwe. Ponadto może być zawodna. Dlatego firmy transportowe częściej decydują się na montaż w pojazdach specjalnych urządzeń typu OBU lub ZSL.

Oba są nadajnikami GPS, a więc pozwalają zlokalizować pojazd. Jest to przydatne nie tylko w kontekście systemu e-TOLL. Montaż urządzenia ZSL lub OBU pozwala również na korzystanie z systemu monitoringu pojazdów, a tym samym uzyskanie lepszej kontroli nad aktywnością kierowców, planowaniem tras, czasem pracy, zużyciem paliwa itp. Oba rodzaje urządzeń: 

  • mogą umożliwiać podłączenie do magistrali CAN w celu stałego pobierania i wysyłania informacji na temat pojazdu,
  • są tak samo skuteczne i proste w obsłudze, jeśli chodzi o korzystanie z systemu e-TOLL – dane GPS są wysyłane automatycznie, bez udziału kierowcy, co zapewnia zdecydowanie większą wygodę i bezpieczeństwo niż aplikacja mobilna,
  • są bezobsługowe i w zasadzie niezawodne – podłącza się je do instalacji elektrycznej pojazdu, dzięki czemu nie trzeba pamiętać o ich ładowaniu.

Trzeba jedynie pamiętać, że do współpracy z systemem e-TOLL należy kupić urządzenie od dopuszczonego operatora. Lista takich firm dostępna jest na stronach rządowych.

Urządzenia OBU i ZSL – podstawowe różnice

Czym zatem różnią się urządzenia e-TOLL OBU i ZSL? Podstawą jest sposób ich podłączenia. Urządzenia typu ZSL montowane są na stałe, podłączane do instalacji elektrycznej pojazdu. Natomiast OBU są podłączane do gniazda zapalniczki, portu USB lub portu OBD. Nie wymagają specjalistycznego montażu i są przenośne. Można je odłączyć równie łatwo co podłączyć i zabrać na przykład do innego pojazdu, pamiętając jedynie o dokonaniu odpowiedniej zmiany w systemie e-TOLL. 

Jeśli chodzi o możliwości w zakresie zbierania i przekazywania danych, zależą one nie tyle od typu urządzenia e-TOLL, co od jego indywidualnych cech. Dlatego warto sprawdzać dodatkowe funkcje konkretnego sprzętu.

Urządzenia OBU i ZSL różnią się przede wszystkim sposobem montażu. OBU mogą być bez problemu montowane samodzielnie, a także łatwo zdemontowane i przeniesione do innego pojazdu. ZSL są montowane na stałe, zwykle przez fachowca.

e-TOLL OBU – urządzenie wpinane do gniazda zapalniczki

OBU czy ZSL – które urządzenie wybrać do e-TOLL?

W tym momencie pojawia się pytanie, które urządzenie wybrać. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ zależy od indywidualnych potrzeb i preferencji. Za urządzeniem OBU przemawiają:

  • możliwość stosowania w różnych pojazdach,
  • bardzo łatwy i szybki montaż,
  • szeroka dostępność.

Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku OBU istnieje niewielkie ryzyko rozłączenia się podczas jazdy. Dlatego warto wybrać urządzenie, które informuje o takiej sytuacji. Nie każde urządzenie OBU umożliwia też dostęp do zaawansowanych informacji wspierających monitoring pojazdów i lepsze zarządzanie flotą.

Urządzenie ZSL jest natomiast:

  • podłączone na stałe,
  • niezawodne,
  • podłączone do magistrali CAN i tachografu, co pozwala na zbieranie zaawansowanych danych.

Bywa jednak droższe i zazwyczaj wymaga profesjonalnego montażu. Tymczasem w praktyce można zakupić urządzenia OBU, które pod względem funkcji nie różnią się od ZSL.

W obu przypadkach korzystanie z danych pozwalających na monitoring pojazdów i odpowiedniego oprogramowania wymaga opłacania dodatkowego abonamentu. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru warto sprawdzić, ile kosztuje taki abonament i jakie udogodnienia obejmuje. Nie zapomnij również sprawdzić, czy operator znajduje się na liście firm dopuszczonych przez KAS do użytku z e-TOLL!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.