pon. Lip 22nd, 2019

Klocki hamulcowe – ceramiczne czy zwykłe?

Klocki hamulcowe - ceramiczne, czy zwykłe

Klocki hamulcowe - ceramiczne, czy zwykłe

Bezpieczeństwo na drodze jest sprawą życia i śmierci. Dosłownie. Od sprawności samochodu i umiejętności kierowcy zależy naprawdę wiele w okolicznościach, kiedy na drogę wybiegnie dziecko, pojawi się niespodziewana przeszkoda, lub po prostu gwałtownie zahamuje poprzednik. Hamulce są w tym momencie jednym z najistotniejszych elementów wyposażenia. Tu pojawia się pytanie – czy tradycyjne klocki hamulcowe są wystarczająco dobre? Czy nie lepiej zamontować klocki ceramiczne?

Klocki ceramiczne – zalety i wady

Klocków ceramicznych nie zaleca się do zużytych, nacinanych, bądź nawiercanych tarcz. Odpada więc stosowanie ich w starszych modelach samochodów. Klocki te są też stosunkowo drogie. Sprawdzą się jednak przy dynamicznej jeździe autem klasy średniej i wyższej. Nie piszczą i nie brudzą oraz nie pylą, jak to ma miejsce w przypadku zwykłych hamulców z suchym smarem.

Klocki tradycyjne, czyli organiczne – kiedy się sprawdzają?

O ile klocki ceramiczne są bardziej odpowiednie do nowych samochodów, o tyle w przypadku modeli starszych i z niższej półki, w zupełności wystarczą klocki tradycyjne. Mimo, że ulegają szybciej ścieraniu, w zachowaniu bezpieczeństwa niewiele różnią się od ceramicznych. Pamiętając, że klocków ceramicznych nie zamontujemy do tarcz uszkodzonych, czy poddawanych modyfikacjom dochodzimy do wniosku, że w pewnych sytuacjach klocki tradycyjne mają przewagę. Jak właściwie zbudowane są klocki hamulcowe i co decyduje o ich właściwościach?

Kilka słów o klockach hamulcowych

Klocki hamulcowe, wbrew pozorom nie są jednorodnym elementem. Składają się z kilku warstw, a ich wykonanie i użyte materiały decydują o komforcie i skuteczności hamowania. Swego rodzaju sercem każdego klocka jest płytka nośna. To od jej wymiarów zależy montaż i eksploatacja klocków. Do płytki przytwierdzony jest materiał cierny, ale pomiędzy nim, a płytką znajduje się jeszcze tak zwana międzywarstwa, która chroni zaciski hamulcowe przed przegrzaniem oraz tłumi wibracje pochodzące od elementu ciernego.

Rodzaje materiałów ciernych w klockach

Materiał cierny jest tym, co odróżnia klocki tradycyjne, od tych stosowanych w samochodach sportowych. Każdy producent stosuje własne masy cierne, a ich odpowiedni wybór musi stanowić kompromis pomiędzy wygodą eksploatacji, trwałością, a współczynnikiem tarcia. W przypadku klocków tradycyjnych, składają się one z mieszanki żywicy organicznej, stali i tlenków stali oraz grafitu, czyli tak zwanego suchego smaru.

Niektórzy producenci dodają do masy ciernej materiały ceramiczne stosowane w klockach samochodów sportowych. Dzięki tej domieszce przy zachowaniu komfortu użytkowania, klocki zyskują wyższą odporność na temperaturę i są skuteczniejsze w hamowaniu. Proporcje składników masy ciernej pozostają tajemnicą producenta.

W odróżnieniu od klocków tradycyjnych, klocki ceramiczne zawierają w składzie włókna ceramiczne i włókna miedziane, które odpowiadają za równomierne przenoszenie temperatury w warstwie ciernej, dzięki czemu klocki są bardziej odporne na temperaturę.

Wygląda na to, że rozsądnym kompromisem są klocki tradycyjne z niewielką domieszką włókien ceramicznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *