Łańcuchy śniegowe – zimowe akcesoria samochodowe na tapecie

Łańcuchy śniegowe - zimowe akcesoria samochodowe na tapecie
Kierowcy nie lubią zimy. Trudno się im dziwić. Złe warunki na drodze, konieczność przygotowania samochodu nawet na krótką trasę, problemy z uruchomieniem silnika w mroźny poranek, odśnieżanie pojazdu i skrobanie szyb z lodu zmuszają do wcześniejszego wyjścia z domu i wydłużają czas jazdy. O odśnieżaniu dróg krążą złośliwe legendy o tym, jak to zima zaskoczyła drogowców w styczniu. Mróz i śnieg są przypisane do naszej strefy klimatycznej, więc drogowcy muszą sobie z nimi radzić.
Opony zimowe – niezbędne wyposażenie pojazdu zimą
W momencie, kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, eksperci zalecają zmianę opon letnich na zimowe, które mają lepszą przyczepność mokrej i śliskiej drogi i są odpowiednie na trudne warunki. W osiągnięciu tego celu pomagają mieszanki gumy wzbogacone o krzemionkę, która pozwala na zachowanie dużej elastyczności przy niskich temperaturach. Minimalna głębokość bieżnika opon zimowych jest wyższa niż opon letnich i wynosi 4 mm, co poprawia bezpieczeństwo jazdy.
Łańcuchy śniegowe – dodatkowe zabezpieczenie
W przypadku oblodzonej, krętej, a zwłaszcza górskiej drogi, kierowca powinien dodatkowo założyć na koła łańcuchy śniegowe, które wykonane są hartowanej stali i zapobiegają poślizgom. Z łańcuchami śniegowymi poruszamy się z maksymalną prędkością 50m/h. Łańcuchy dobiera się w zależności od rozmiaru opon. Należy brać pod uwagę także ograniczenia wynikające z zakresu ewentualnego tuningu zawieszenia. Im mniejsza przestrzeń pomiędzy kołem a nadkolem, tym drobniejsze muszą być oczka łańcucha. Przy montowaniu łańcuchów śniegowych, trzeba zawsze przestrzegać zaleceń producenta. Montuje się je na osi napędowej. Od ich właściwego założenia zależy bezpieczeństwo jazdy na ośnieżonej drodze. Łańcuchy śniegowe należy montować parami, ponieważ zakładając łańcuch na jedno lub trzy koła, można uszkodzić układ napędowy, a nawet spowodować wypadek. Jeżdżąc z łańcuchami nie należy gwałtownie przyśpieszać, ponieważ nagłe przyśpieszenie może je uszkodzić i zniszczyć układ napędowy.
Postępowanie z łańcuchami po zakończeniu trasy
Łańcuchy śniegowe powinny być zakładane na koła, tylko w sytuacji, kiedy droga jest oblodzona, zaśnieżona i kręta, a kierowca obawia się, że do bezpiecznej jazdy w takich warunkach, opony zimowe mogą nie wystarczyć. Po dotarciu do celu należy je zdjąć, oczyścić ze śniegu i błota. Jazda z łańcuchami po nieośnieżonej drodze jest zabroniona. Jeśli ponad połowa średnicy ogniwa łańcucha jest starta, to taki łańcuch nie nadaje się ponownego użycia i należy zakupić nowe łańcuchy.
Prawie w całej Unii Europejskiej można stosować łańcuchy na oblodzonych i ośnieżonych drogach. W Austrii samochody ciężarowe muszą mieć zamontowane łańcuchy śniegowe w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia, nawet jeżeli nie ma warunków typowo zimowych. Takie same regulacje obowiązują właścicieli samochodów osobowych. W Szwecji kierowca przez cały rok ma obowiązek wożenia ze sobą łańcuchów na wszelki wypadek.