Tuning układów wydechowych – na czym polega?
Właściciele samochodów sportowych często poddają je tuningowi, aby ich auta osiągały spektakularne prędkości i jednocześnie były w jak najlepszym stanie technicznym. Poprawiają różne elementy, aby zapewnić jak najlepszą pracę silnika. Montują downpipe, czyli specjalną rurę poprawiającą parametry samochodu.
Downpipe – lepsza praca silnika
Praca układu wydechowego ma kluczowe znaczenie dla prędkości, bezpieczeństwa i utrzymania pojazdy w nienagannym stanie technicznym. Jeżeli ktoś kupił auto sportowe dobrej klasy i chce wykorzystać jego moc, to zakłada downpipe, czyli pierwszy element układu wydechowego znajdujący się za turbosprężarką w przypadku samochodów turbodoładowanych oraz bezpośrednio za kolektorem wydechowym w autach z silnikiem wolnossącym. Downpipe najczęściej wykonany jest ze stali nierdzewnej, nierdzewnej żaroodpornej, lub z tytanu. Bywa, że średnica rury, z której zbudowany jest downpipe, jest kilka razy niż średnica rury w seryjnym, standardowym układzie wydechowym. W przypadku montażu downpipe wszystkie inne elementy układu wydechowego powinny zostać wymienione lub zmodyfikowane.
Istotny kawałek rury
Downpipe RM Motors to kawałek rury, od którego zależy poprawa parametrów auta. Produkt montowany jest na początku układu odprowadzania spalin. W układach wydechowych spaliny wydobywają się z ogromną prędkością. Można ją porównywać nawet do prędkości dźwięku. Każdy opór powoduje spowolnienie wylotu i tłumienie nieco pracy silnika. Właśnie w zmniejszeniu tego oporu pomaga downpipe. Samochód jest mocniejszy, ma bardziej efektywne przyśpieszenie i niższe spalanie. Omawiany element jest najczęściej stosowany do sportowych wersji aut.
Dokładne testy laboratoryjne
Zanim downpipe RM Motors trafi do rąk klienta i układu wydechowego samochodów sportowych przechodzi szereg bardzo dokładnych testów. Dlatego należy wybierać rury wyłącznie renomowanych producentów i polecane przez znawców.
Brak katalizatora
Montaż downpipe oznacza konieczność wymontowania katalizatora. Spalin wylatują szybciej i łatwiej, ale są bardziej zanieczyszczone. Jeżeli normy emisji spalin zostają przekroczone, to istnieje konieczność wymiany katalizatora na sprawniejszy w dalszych odcinkach układu wydechowego.
Ważna przestroga
Podczas tuningu układu wydechowego trzeba pamiętać, że ten układ ma określony kształt i przepustowość. Instalując jakiś element, możemy zaburzyć przepływ spalin i zdławić silnik. Same spaliny mogą osiągać temperaturę 700-800 stopni (w silniku z turbiną). Jeśli wydostaną się poza układ wydechowy, narobią sporo szkód. Najlepiej wykonać kompletny wydech tuningowy, przeznaczony do danego modelu auta. Najrozsądniej jest przeprowadzić go w specjalnych zakładach budujących wydechy lub u mechanika, który specjalizuje się w tuningu układu wydechowego.
Kwestię opłacalności założenia downpipe musi rozważyć kierowca. Koszty takiej inwestycji mogą sięgać kilku tysięcy złotych, jeżeli będzie zachodziła konieczność wymiany jeszcze innych części tego układu