Uszkodzony czujnik położenia wału – jakie są objawy usterki?

Uszkodzony czujnik położenia wału - jakie są objawy usterki

Uszkodzony czujnik położenia wału - jakie są objawy usterki

Silnik to serce każdego samochodu. Należy o niego dbać, ponieważ usterka nawet najmniejszego jego elementu może utrudnić pracę podzespołu, ewentualnie – w najgorszym wypadku – doprowadzić do jego unieruchomienia. Przykładem jest czujnik położenia wału korbowego. Jakie są objawy usterki związanej z tym elementem? Czy uszkodzony czujnik położenia wału korbowego można łatwo naprawić? Kiedy konieczna będzie wymiana czujnika wału korbowego?

Czym jest czujnik położenia wału korbowego?

Czujnik położenia wału korbowego ma za zadanie informować o aktualnym położeniu wału korbowego i jego wyjściowej prędkości obrotowej. Informacje, jakie uzyskuje ów element, przekazywane są do komputera sterującego pracą silnika. Dzięki temu samochód ustala odpowiedni moment wtrysku paliwa i kąt zapłonu. W razie uszkodzenia konieczna będzie naprawa lub wymiana czujnika położenia wału korbowego. 

Czujnik położenia wału korbowego montuje się zazwyczaj przy kole zamachowym lub kole pasowym wału korbowego. Istnieją trzy główne rodzaje czujników:

  • hallotronowe,
  • indukcyjne, 
  • inteligentne. 

Objawy awarii czujnika położenia wału korbowego. Kiedy konieczna będzie wymiana czujnika położenia wału korbowego?

Istnieje kilka typowych objawów usterki czujnika położenia wału korbowego. Awarię można zdiagnozować zarówno w trakcie postoju, jak i jazdy pojazdem. W każdym wypadku objawy będą inne. Diagnoza podczas postoju jest bardzo prosta – najczęściej zachodzą problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, ewentualnie silnik w ogóle nie daje się uruchomić. 

Podczas jazdy samochodem objawy awarii czujnika położenia wału korbowego są inne – najczęściej wtedy jednostka napędowa przechodzi w tzw. stan awaryjny, który objawia się ograniczeniem prędkości obrotowej (nie da się wkręcić więcej niż 3500 obrotów/min. 

Kolejny istotny objaw to pojawienie się kontrolki check engine i pojawienie się adekwatnego kodu błędu (można go odczytać za pośrednictwem darmowego urządzenia OBD – jeśli sprawa jest niepoważna – lub w warsztacie samochodowym). Kod błędu zaklasyfikowany do awarii czujnika położenia wału korbowego to najczęściej PO335. Może on jednak oznaczać też inne problemy, np. uszkodzenia paska rozrządu, zwarcie, rozłączenie przewodu sygnałowego czujnika. Nie znaczy to od razu, że będzie konieczna naprawa lub wymiana czujnika wału korbowego. 

Inne widoczne objawy uszkodzenia czujnika wału korbowego to gaśnięcie, problem z uruchomieniem, nierównomierna praca, niższe osiągi lub brak możliwości rozruchu silnika. Zdarza się także, że jest podwyższone zużycie paliwa oraz problemy z pracą EGR. 

Objawy awarii czujnika położenia wału wyglądają podobnie zarówno w przypadku silnika Diesla, jak i benzynowego. Warto pamiętać, że inaczej wygląda jednak kwestia naprawy – jest ona znacznie bardziej kosztowna w silnikach Diesla. 

Awaria czujnika położenia wału korbowego – przyczyny

Istnieją różne przyczyny awarii czujnika położenia wału korbowego. Wynikają one głównie z eksploatacji (problemów z elektryką). Najpopularniejsze przyczyny takiej usterki to zwarcie wewnętrzne czujnika, zanieczyszczony rdzeń, uszkodzenie koła impulsowego, uszkodzenie przewodu sygnałowego. Usterki czujnika położenia wału korbowego mogą nastąpić również na skutek uszkodzeń mechanicznych (np. poluzowania się mocowania, montażu nowego koła zamachowego z odmiennym pierścieniem sygnałowym). 

Jak wygląda naprawa i wymiana czujnika położenia wału korbowego?

Wiele zależy od tego, co dokładnie się stało. Jeśli została tylko zabrudzona głowica czujnika – wymaga ona oczyszczenia. Jeżeli natomiast doszło do przerwania przewodów, konieczna będzie już interwencja doświadczonego mechanika. Poważniejsze awarie wymagają zazwyczaj wymiany czujnika położenia wału korbowego. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *