Jak serwisować i regenerować mosty napędowe?
Mosty napędowe to elementy w pojeździe, które narażone są na bardzo intensywną pracę. Mimo że zalicza się je do trwałych części, a także odpornych, to w niektórych przypadkach wymagana jest regeneracja. Odpowiednio podjęte działania sprawią, że elementy te będą o wiele dłużej sprawne, a dodatkowo zaoszczędzimy pieniądze, nie musząc ponosić dużych kosztów związanych z zakupem nowej części. Na czym zatem polega serwisowanie i regeneracja mostów napędowych?
Co to jest most napędowy?
Most napędowy składa się z wielu elementów nośnych i mechanizmów, które mają za zadanie przejąć część ciężaru pojazdu i bezpośrednio przekazać napęd z wału na koła jezdne lub inne mechanizmy, znajdujące się w maszynie. Wały i mosty napędowe stosowane są w samochodach z napędem na tylną oś oraz z napędem na wszystkie koła. Znajdziemy je również w wielu maszynach, np. przemysłowych czy rolniczych.
Mosty napędowe mają kilka rodzajów, a ich podział można rozpocząć od usytuowania mostu:
- tylne
- środkowe
- przednie
Oprócz tego mosty napędowe dzieli się ze względu na sposób powiązania z kołami:
- sztywne
- z niezależnymi zawieszeniami kół
Most napędowy składa się, m.in. z półosi, mechanizmu różnicowego czy przekładni głównej. Wszystkie te elementy muszą prawidłowo pracować, dlatego zaniedbanie układu napędowego podczas regularnego serwisowania może skutkować poważnymi problemami w samochodzie. Niekiedy zatem wymagana jest naprawa mostów napędowych.
Kiedy należy zregenerować most napędowy?
Most napędowy ulega zniszczeniu oczywiście podczas nadmiernej eksploatacji. Ponadto często podczas wizyt w warsztacie elementy te są pomijane, a objawy, z jakimi spotykamy się w tym przypadku, są bardzo zbliżone do tych, które sygnalizują nam inne usterki w pojeździe, np. związane z układem kierowniczym czy hamulcowym. Najczęściej występującą usterką w tym układzie są wszelkie luzy, które pojawiają się w podporach wału napędowego lub krzyżakach. W przypadku, gdy most napędowy ulega zniszczeniu, pojawiają się następujące objawy:
- wyczuwalne luzy (szczególnie przy niskich prędkościach)
- głośny hałas i szumy podczas jazdy
- drgania pojazdu (najczęściej odczuwalne na kierownicy)
- słabsze przyspieszenie
Właściciele samochodów z napędem na tylną oś lub z napędem na cztery koła powinni pamiętać o regularnej wymianie oleju. Zawarte w oleju opiłki metalu powodują powstanie luzów w tych układzie. To niezbędna czynność, która zapewni właściwą eksploatację tych podzespołów, a także mostu napędowego.
Na czym polega regeneracja mostów napędowych?
Regeneracja mostów napędowych składa się z kilku czynności, które powinny być wykonane przez profesjonalistów. Ze szczególną precyzją odnowią wszelkie elementy układu napędowego. Regeneracja rozpoczyna się od zbadania wszystkich części – w jakim są stanie oraz które elementy wymagają wymiany na nowe. Następnie sprawdza się stan oleju i szczelność. Po tej czynności olej mostu zostaje wymieniony, co sprawia, że zostaje zachowana prawidłowa jakość smaru w moście. Jako ostatnią czynność wykonuje się regulację przekładni oraz korektę ustawień. Nakłada się również odpowiednie płyny i środki, które mają zabezpieczyć elementy i zwiększyć ich żywotność. W układzie napędowym może dojść również do poważniejszych uszkodzeń jak wyłamanie zębów kół zębatych czy uszkodzenia łożyska – takie elementy należy wymienić koniecznie na nowe.
źródło zdjęcia: freepik.com