Opony radialne – dlaczego stały się tak popularne?
Opony radialne powstały pod koniec lat 40. i niemal od razu zdobyły na rynku motoryzacyjnym ogromną popularność. Taki typ ogumienia stosowany jest bardzo szeroko po dziś dzień dzięki wielu atutom, które posiada, wygryzając przy tym w większości przypadków przestarzale opony diagonalne. Co jednak dokładnie stoi za popularnością opon radialnych i dlaczego są one aktualnie najlepszą opcją na rynku?
Opony radialne została po raz pierwszy opatentowana przez firmę Michelin w 1946 roku. Dość szybko takie konstrukcje zaczęły być produkowane także przez innych producentów, co zdecydowanie pomogło w ich światowej ekspansji. W czym są one jednak lepsze od opon diagonalnych?
Opony radialne – budowa
Opony radialne posiadają dość spore różnice konstrukcyjne w porównaniu z pierwotnymi i najpopularniejszymi w pierwszej połowie XX wieku oponami diagonalnymi. W przypadku tych pierwszych, najważniejszą różnicą jest budowa osnowy, czyli swoistego szkieletu opony. Poszczególne kordy są ułożone promieniście (stąd określenie opon radialnych) pod kątem 90 stopni.
Opony radialne posiadają również stalowe opasanie, które nadaje ogumieniu wymaganą sztywność i odporność na odkształcenia wynikające z jakości drogi lub przeszkód znajdujących się na niej. Uniwersalność opon radialnych sprawia zaś, iż stopień sztywności można w łatwy sposób regulować na etapie produkcyjnym.
W przypadku opon radialnych wzmocnione jest jedynie czoło opony. Boki zaś pozostają miękkie i elastyczne, co ma wpływ na naprawdę wiele parametrów samego ogumienia i ich kolejne zalety w stosunku do opon diagonalnych.
Zalety i wady opon radialnych
Nie ma wątpliwości, iż współczesne opony radialne zachowują się na drodze naprawdę świetnie i są o wiele lepszym wyborem dla samochodów poruszających się po drogach. Konstrukcja opony, polegająca na wzmocnionym czole koła i bardziej elastycznych bokach sprawia, iż taka opona oferuje o wiele lepszą trakcję i pewniejsze trzymanie się w zakrętach. Pozwala to również na rozwinięcie wyższych prędkości, co w przypadku opon diagonalnych jest dość mocno ograniczone.
Opony radialne lepiej również odprowadzają wodę, co poprawia parametry jazdy w deszczu, równocześnie posiadając większą odporność na nagrzewanie. Niskie opory toczenia sprawiają zaś, iż pojazd z ogumieniem promienistym zużywa o wiele mniej paliwa.
Istnieją jednak aspekty, w których wariant diagonalny posiada pewną przewagę. Przede wszystkim jest to kwestia odporności koła na wysokie przeciążenia oraz przebicia, a także generowania hałasu. Pod tymi dwoma względami opony radialne nie wypadają najlepiej w stosunku do swoich starszych braci.