Wybór oleju silnikowego
Do prawidłowej pracy samochód potrzebuje oleju silnikowego. Chroni on przed zatarciem ruchome części, jak: wałek rozrządu, tłoki, wał korbowy i turbosprężarkę. Olej silnikowy ma kluczowe znaczenie dla pracy silnika. Trzeba go regularnie zmieniać. Nie można wlać dowolnego produktu, ale trzeba go odpowiednio dobrać do rodzaju silnika. Warto wiedzieć, że najlepszej jakości oleje silnikowe nie tylko minimalizują tarcie występującego pomiędzy współpracującymi ze sobą ruchomymi elementami silnika, ale także ochronią go przed korozją, chłodzą i myją jego wnętrze .
Funkcje oleju silnikowego
Każdy kierowca wie, że olej silnikowy zapobiega bezpośrednim kontaktom metalowych części silnika, czyli smaruje silnik. Podczas jazdy zmieniają się warunki pracy jednostki napędowej, a olej samochodowy musi zapewnić optymalne smarowanie niezależnie od warunków. Kierowcy mają coraz większe wymagania odnośnie wszystkiego, co potrzebne do samochodu i komfortowej jazdy. Nowoczesny olej samochodowy zapobiega korozji metalowych części silnika. Zadaniem oleju silnikowego jest również chłodzenie elementów silnika. W przypadku tłoków nadmiar ciepła jest odbierany przez strumień oleju wytryskującego z otworu we łbie korbowodu. „Uderza” on w najbardziej rozgrzewające się części, czyli w denka, zapobiegając przegrzaniu się i uszkodzeniom tłoków. Z kolei chłodzenie łożysk ślizgowych następuje w sposób niezależny od ich pracy. Przepływający przez nie olej silnikowy utrzymuje ich temperaturę pracy na stałym poziomie. Wysokiej jakości olej samochodowy przeciwdziała gromadzeniu się zanieczyszczeń we wnętrzu silnika. Oznacza to, że zapobieganie blokowaniu się newralgicznych elementów hydraulicznych. Dobrej jakości olej samochodowy skutecznie rozprasza różnorodne zanieczyszczenia, które mogły źle wpływać na pracę hydraulicznych regulatorów luzu zawodowego i doprowadzić do ich mechanicznego zablokowania.
Kryteria wyboru oleju samochodowego
Przeglądając oferty oleju samochodowego należy zwrócić uwagę na klasę lepkości, która określa opór płynięcia jednej warstwy oleju po drugiej. Najprościej rzecz ujmując – im bardziej lepki olej, tym wolniejszy przepływ. Niska lepkość oznacza „rzadszy” olej. Klasę lepkości oleju znajduje na opakowaniu. Jest oznaczona kombinacją cyfr z literą „W”, np. 5W/30, 10W/40 itp. Pierwsza liczba określa przydatność oleju w niskich temperaturach – im wartość liczby jest mniejsza, tym olej silnikowy lepiej spisuje się w niskich temperaturach. Druga liczba to klasa lepkość w wysokich temperaturach. Więcej na oleje silnikowe.
Specyfikacje jakościowe oleju samochodowego
Obecnie na opakowaniach olejów samochodowych umieszczane następujące specyfikacje jakościowe: API (Amerykański Instytut Naftowy) lub ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów).
Niektórzy producenci silników mają swoje normy określające parametry oleju, które niejednokrotnie jest znacznie bardziej rygorystyczne niż standardy w najpopularniejszych olejach. Większość dostępnych olejów samochodowych można stosować do silników benzynowych i wysokoprężnych.